Ons verhaal

De ontstaansgeschiedenis van Staffchain gaat terug naar de recessie van 2008, het moment dat eigenaar en oprichter Wilco Schuijl ruim 10 jaar actief was als Supply Chain Professional.

Als pionierende zzp-er startte hij, na enkele jaren interim werkzaamheden, een traditioneel werving & selectie bureau voor logistiek en supply chain professionals. Hoewel het voeren van een specialisatie paste bij de marktontwikkelingen van die tijd, was succes niet vanzelfsprekend. Vlak na de oprichting van het bureau ontstond namelijk de kredietcrisis in Nederland, waardoor de vraag naar personeel schrikbarend afnam. Sterker nog, veel mensen verloren hun baan. Toch wist het bureau zich te handhaven en gelijktijdig een opmars te onderkennen van de brede ontwikkelingen op de markt van personeelsbemiddeling. Hoe dat op 1 januari 2015 tot de geboorte van Staffchain leidde, legt Wilco Schuijl graag zelf uit:

Afbeelding pand

"Als bevlogen supply chain professional met liefde voor het werving- en selectievak, keek ik rond 2013 weer uit naar het moment dat meer en meer klanten hun personele vraagstukken weer aan de gespecialiseerde werving en selectie bureau’s zouden gaan uitbesteden. Hoewel daar ook wel degelijk sprake van was, bleef de explosieve groei die ik verwacht had achter. Ik herinnerde me de glorietijden van die markt van voor de recessie en die tijd was duidelijk anders dan na de recessie. Wat was er tussentijds dan gebeurd dat dit nu anders was? Het antwoord op die vraag werd al snel beantwoord: het internet bood in 2013 veel meer “doe het zelf” recruitment mogelijkheden dan voor de kredietcrisis. Zowel consumenten als bedrijven hielden daar ook duidelijk ander koopgedrag op na en de besluitvorming om een vacature uit te besteden werd beïnvloed door de vele wervingsmogelijkheden op internet. Jobboards als Nationale Vacaturebank en Monsterboard, vacature zoekmachines als Indeed, Sociale Media als Linkedin en Facebook, en vele andere wervingskanalen hadden hun plaats in deze markt duidelijk veroverd. Ook de technische mogelijkheden als bedrijfspresentaties, video-interview, bloggen en vloggen kwamen in een stroomversnelling. Gevolg hiervan was dat bedrijven overspoeld werden door online wervingsmogelijkheden zonder enige garantie op vervulling van hun vacature."

Traditioneel hip

"Maar waarom zou je de hippe mogelijkheden van nu en de traditionele werkwijze van toen niet combineren? Mijn antwoord daarop is een webshop voor “doe het zelf” wervingsmogelijkheden waarin bedrijven de gelegenheid krijgen zelfstandig hun werving voor een eerlijk tarief online te zetten. Grote kans dat je hiermee de juiste kandidaat al kunt aannemen. Mocht dat echter niet lukken ben je bij de jobboards en andere kanalen je geld direct kwijt. Bij Staffchain niet! Het reeds inlegde basisbedrag voor online werving mag je herbesteden als je “opschaalt” naar een volledige uitsteding van de werving- en selectieprocedure. Daarmee ben je dus altijd verzekerd van de bemiddeling van een kandidaat en ben je nooit meer geld kwijt dan nodig is. Sinds 2015 hebben we ons een mooi plekje toegeëigend, dat aansluit bij onze kernwaarde: traditioneel in een nieuw jasje. Je kunt ons monumentale pand namelijk vinden in een prachtige omgeving nabij de rivier de Oude Rijn en tal van levendige weilanden. Bovendien bestond ons pand al meer dan 150 jaar toen wij erin kwamen. Het is namelijk gebouwd in 1865 als woning voor de burgemeester van Lienden. Met het combineren van online wervingsmiddelen en traditionele werving, waarbij tussentijds opgeschaald kan worden, heeft Staffchain een unieke propositie in Nederland en hoogst waarschijnlijk ook daar buiten. Ik ben verheugd dat we dit mooie concept met deze nieuwe website nog meer uiting hebben kunnen geven. Mijn collega’s en ik staan graag persoonlijk voor je klaar om ook jouw bedrijf kennis te laten maken met Staffchain als vacaturemakelaar!"

 

Hartelijke groet,

Handtekening

Wilco Schuijl

Directeur